Nyheter
Ulrika använder hjärnforskning för att öka elevresultaten
Ge ett exempel, hur kan man applicera hjärnforskning i verksamheten?
- I ett klassrum till exempel skulle man kunna se till hur man lägger upp lektionerna och hur man arbetar med repetition. Sedan är det viktigt att se till vad skolan kan erbjuda eleverna i form av mer fysisk aktivitet och att man lär eleverna om hur deras lärande organ, hjärnan fungerar. Man har sett stora framsteg när man ger eleverna en timmes hjärnundervisning i veckan under en viss period, berättar Ulrika.
Mest sedda
Yrke:Lärare
Lönestatistik och din löneutveckling
Använd vårt verktyg som ger dig stöd när du pratar lön. Läs mer här.
Fördjupning
Så får du koll på din arbetstid
Regionombudsman Sally Gordon på Lärarförbundet reder ut begreppen kring lagar och avtal om arbetstid för lärare samt varför frågan är så viktig att börja diskutera och hur man kan göra det.Se även den senaste filmen om lärares arbetstid, "Så får du koll på din arbetstid" Intervjun ingår i Lärarförbundets medlemsaktivitet Lärarmötet, filmen är tänkt att fungera som en inspiration till fortsatta samtal mellan lärare kring detta tema. Vill du se filmen och diskutera tillsammans med lärarna på din arbetsplats? Genomför då Lärarmötet på arbetsplatsen! Stöd kring upplägg, hur du kan genomföra samtalen och de andra filmerna finns på länken nedan. Där kan du också läsa mer om Lärarmötet och kommande teman. http://lararforbundet.se/lararmotet
Fördjupning
Så fixar du lönesamtalet!
Få tips och råd från Lärarförbundets experter Mathias Åström, Robert Nilsson,Cyrene Martinsson Waern och Lars Ullén inför ditt lönesamtal. Hur förbereder du dig, hur genomför du samtalet på bästa sätt och hur utvärderar du det efteråt? Råden gäller dig som jobbar som lärare i grundskolan, gymnasieskolan på fritidshem eller i förskolan och såklart andra skolformer.