Samtal & intervjuer
Skolledarkonventet 2015: Ulrika använder hjärnforskning för att öka elevresultaten
Ge ett exempel, hur kan man applicera hjärnforskning i verksamheten?
- I ett klassrum till exempel skulle man kunna se till hur man lägger upp lektionerna och hur man arbetar med repetition. Sedan är det viktigt att se till vad skolan kan erbjuda eleverna i form av mer fysisk aktivitet och att man lär eleverna om hur deras lärande organ, hjärnan fungerar. Man har sett stora framsteg när man ger eleverna en timmes hjärnundervisning i veckan under en viss period, berättar Ulrika.
Mest sedda
Övriga filmer
Lönestatistik och din löneutveckling
Använd vårt verktyg som ger dig stöd när du pratar lön. Läs mer här.
Övriga filmer
Så fixar du lönesamtalet!
Få tips och råd från Lärarförbundets experter Mathias Åström, Robert Nilsson,Cyrene Martinsson Waern och Lars Ullén inför ditt lönesamtal. Hur förbereder du dig, hur genomför du samtalet på bästa sätt och hur utvärderar du det efteråt? Råden gäller dig som jobbar som lärare i grundskolan, gymnasieskolan på fritidshem eller i förskolan och såklart andra skolformer.
Samtal & intervjuer
Dags att begära lön som lärare
Eva Persson, rekryterare på Lärarförbundet, tipsar dig som är lärarstudent eller ny lärare hur du ska tänka och handla när det är dags att begära lön för första gången. Desssutom slår hon hål på myten om ingångslöner och berättar varför det är bra med kollektivavtal.